Anarkis bukanlah istilah yg kami labelkan diri kami pada
awal mula kami lagi’gee voucher
Inilah ungkapan yg dikata oleh gee voucher iaitu bekas
personilnya crass yang aktif ditahun 1978-1984 di essex London England yang
mana aku pasti semua mereka yang menggelarkan diri mereka anarko punk/punk gitu
tahu akan keberadaan crass yang mana wujud di dialamiah dial house iaitu rumah
terbuka atau lebih tepatnya commune yg dipelopori oleh penny rimbau dan gee
voucher pada tahun 1967 lagi dan masih lagi terus bertahan sampai sekarang
walaupun ada halangan daripada pemaju hartanah yang mahu mengambil alih
membangunkan kembali tempat dan rumah itu dengan alasan pembagunan sehingga
pada satu tahap kritikal dial house juga dilelong kepada orang awam namun
dengan bijak gee dan penny rimbau membida dan terus membeli rumah itu denagn
bantuan rakan-rakan penghuni dan juga bekas penghuni rumah itu untuk meneruskan
keberadaan dan kewujudan dial house..satu usaha yang sangat menakjubkan yang
ada pada mentality bangsa Negara dunia pertama mungkin..( aku berkata demikian
kerana apa mungkin jika ini berlaku di Negara dunia ketiga kita akan berlaku
seperti demikian rupa lihat saja apa yang terjadi pada kg chubadak dan banyak
lagi lah yang lainnya ).Disini sebenarnya bukanlah aku mahu bercerita pasal
halnya band crass itu kerana aku pasti sudah ramai yang sudah mengetahui akan
kewujudan band ini dan sejarahnya terutamanya pada yang bergelumang dalam scene
underground atau punk khususnya.
Disini aku ingin mempersoalkan tentang bagaimana personilnya
crass atau lebih tepat lagi kolektif didalam rumah atau dalam kawasan dial
house ( bagi sesiapa yang tidak
mengetahui akan dial house ini untuk pengetahuan anda semua ini adalah basecamp
atau rumah ladang kampong yang terletak di satu kawasan kebun/ lading di essex,England
yang telah wujud pada abad ke 16 lagi
yang mana mengikut rujukan daripada Wikipedia dial house ini adalah rumah
kepada primsoll mc corner iaitu author kepada buku ‘agriculture notebook’ yang
mana menjadi buku rujukan pada zaman itu di England khususnya tentang industri
pertanian.Tetapi itu adalah halnya sejarah dial
houe itu sendiri dan bukanlah itu yang ingin dibicarakan aku disini
tetapi tentang semenjak penny rimbau dan gee vouncher yang mengambil inisiatif
menyewa kawasan dan rumah ini untuk dijadikan sebagai rumah terbuka atau dengan
lebih tepat lagi sebagai rumah kegiatan seni meliputi pelbagai aktiviti seperti
membuat collage,painting,lukisan,political project sehinggalah wujudnya band
crass yang kita kenali hari ini walaupun kewujudan mereka tidak sampai sepuluh
tahun kan.
Okay kita pergi kepada apa yang membuatkan penny rimbau dan
rakan kolej seninya gee vouncher untuk membuat
dan menggerakkan satu kehidupan alternative daripada aturan hegemoni
system itu sendiri yang membuatkan manusia menjadi tidak peduli dan terus
bersifat individualis sampai mati yang mana amatlah menguntungkan dan memenangkan
pemain catur sistem itu sendiri yang sememangnya mahu mewujudkan spesis manuia
yg sebegini tetapi tidakkah kau berfikir sampai bila ia akan bertahan dengan
corak warna dunia yang begini sedangkan kita ketahui bahwa bumi sememangnya
sedang rabak dan uzur yang hanya sahaja menunggu ajalnya atas dari tangan
manusia yang menghuninya..lihat sajalah akan keadaan disekitar mu dahulu
sebelum pergi jauh ke palestin sana atau afrika saner..lihat,rasa,dengar dan
fikirkan apakah disekitarmu itu…politiknya,ekonominya,sosialnya atau segala hal
lainnya lagi yang berkaitan dirimu dan masyarakat apakah itu yang kau
mahukan..tanyalah dirimu sekali lagi kawan apakah itu keadaan yang kau impikan
yang kau mahukan dalam sekitar yang kau hidup..atau adakah ada dalam benak
sanubarimu bahawa bukan tatanan ini yang kita mahu wariskan pada generasi yang
selepas ini kalaupun bumi ini masih lagi bernyawa kan.
Berbalik pada hal yang menjadi persoalan diatas tentang
permulaan dan kewujudan kolektif crass di dial house itu sendiri pasti ada yang
keliru atau musykil bagaimana mereka dapat terus bertahan dalam aturan tatanan
social di England zaman itu kan di bawah hegemoni pemerintahan Margaret tatcher
dan juga keadaan dunia di zaman selepas perang dunia kedua begitu.Sebenarnya
penny rimbau sendiri adalah lahir dan hidup dalam golongan kelas menengah atas
di England berbeza dengan steve ignorant yang adalah lahir daripada golongan
kaum miskin kelas pekerja kontra bukan tapi itulah uniknya crass yang telah
bagi aku memecahkan hegemoni kasta kelas dalam caranya yang sendiri.
Disini juga aku telah berfikir dengan waras bahawa
sebenarnya kita punyai alternative untuk tetap bertahan hidup dengan cara yang
mungkin dianggap tidak normal bagi masyarakat amnya tetapi telah Berjaya
diadaptasikan oleh crass di dial house di essex sana dan juga jikalau yang
lebih dekat dengan kita komunitas taring babi di depok Indonesia yang mana bagi
aku punya persamaan antara kedua itu walau lingkup ruang keadaan social yang
berbeza diantara dunia pertama dan dunia ketiga tapi mengapa mereka mampu
lakukannya dan tetap terus wujud dan bertahan sampai kini denagn prinsip dan
etikanya sendiri sehingga david beckham sendiri yaa bekas pemain bola superstar
Manchester united kegilaan ramai itu sendiri memakai baju berlambangkan crass
tanpa diketahi sendiri oleh personilnya crass pada mulanya( tidakkah itu sangat
kontra bukan ) dan marjinal juga bagi aku yang telah Berjaya menembus masuk
pelusuk masyarakat yang mana baju berlambangkan marjinal telah dijual di
pasaraya xiri dikampungku di terengganu ( ini adalah fakta bukan auta
).kenyataan dan hakikat disini adalah bahwa mereka ini aku ambik sebagai contoh kerana atas
dasar prinsip dan etika yang dipegang selari dengan reality yang dialami
sekitarnya bukan sahaja sekadar berteriak lawan atau smash the sytem atau
pelbagai lagi dalam gig atau lagu semata-mata.Aku juga ingin berpendapat disini
bahawa apa yang kita lakukan denagn idea dan aksi itulah yang menjadi tahap
ukur dan nilaian kepada sesuatu pegangan atau ideology bukanlah sekadar
menampal patches label masing2 di jaket-jaket atau berteriak aku memegang
fahaman ini atau ideology ini dan terus membenci atau di sekitar ku ini seperti
melabel atau mendiskriminasi orang-orang yang berlainan dengannya atau yang
tidak memakai patches yang sama dengannya.bukankah itu mewujudkan prasangka
buruk dan menghala kepada sifar fasis itu sendiri?..
Apa yang menjadi kata kunci
kepada kewujudan kolektif-kolektif ini dan mengapa mereka tetap terus dapat
bertahan bagi aku sendiri adalah titik kesamaan dalam meraikan perbezaan yang
ada..ia memang tidak dapat dinafikan wujud pelbagai konflik dan masalah juga
didalam kolektif crass di dial house sana ataupun taringbabi di depok sana tapi
apakah jalan alternative yang mampu diatasi dan berfikirla bahawa hidup secara
individualis atau tidak peduli adalah dosa yang lebih besar dalam abad ini bagi
aku yang wujud dalam tatanan masyarakat sedia ada kini.Sememangnya akan timbul
pelbagai macam permalahan untuk mewujudkan satu bentuk kolektif hidup bersama
ini tetapi belajarlah dari pengalaman yang sebelumnya dan lihat sahajalah
mengapa mereka tetap terus dapat bertahan .Jikalau aku mahu mengupas akan
cabaran-cabaran yang dihdapi mereka di dial house mungkin lebih panjang dan aku
rasa tak perlulah untuk menjelaskan satu persatu masalah yang dihadapi mereka
tapi sedarlah akan realiti disekitarmu dahulu dan mulalah aksi perlawanan mahu
dari segi muzik,visual,grafik,puisi,karangan,cerpen,teater,filem..yang penting
tetap bersentuh dengan alami dan realiti masyarakat disekitar mu sendiri bukan
ilusi di dunia lain yang hanyalah menciptakan harapan palsu yang bersifat
fantasi semata-mata.
Mungkin yang menjadi penghalang
lagi buat kita disini atau didalam scene terutamanya untuk saling
hidup,bekerja,belajar bersama-sama untuk mewujudkan satu komun kebersamaan yang
telah menjadi budaya di Negara dunia pertama sana seperti England,usa,german
atau Negara Nordic di eropah timur sana adalah sifat individualistic kapitalis
yang masih lagi dihegemoni oleh pemikiran berkepentingan sendiri walhal tidak
disedari bahawa kita sememangnya hidup dalam realiti yang bergantung keatasa
satu sama lain yang mana mungkin kita akan dapat tinggal berseorangan diatas
muka bumi ini..itulah yang menjadi kunci kepada persoalan ini..mungkin mereka
yang disana telah lama sedar akan hakikat dan realiti ini dan tetap terus
berusaha untuk mewujudkan kehidupan alternative dan nyata mereka berjaya
membuktikannya.Cubalah kau bayangkan alangkah indahnya jika hidup bersama
dengan saling memahami dan bergantung atau berkongsi antara satu sama lainnya
didalam sebuah tempat atau rumah yang mana dapat kita memasak bersama,bercucuk
tanam bersama,berkarya bersama dan tetap terus bertahan dengan cara
itu..bukankah impian anarkis itu sendiri ingin mewujudkan masyarakat tanpa
kelas yang dianggap utopia oleh masyarakat tetapi kita mampu untuk
membuktikannya dengan langkah pertama kita mewujudkan kehidupan kebersamaan
dengan mengenepikan sifat tamak haloba individualis yang menghancurkan tatanan
masyarakat kini.tidak cukupkah bukti-bukti yang terpampang didepan mata kita
selama ini yang dunia sememangnya menuju kehancuran atas sifat dan dasar
manusia itu sendiri???....
Disini juga aku sememangnya ingin
menegaskan bahawa manusia itu sendiri memang tidak dapat melepaskan diri dari
cengkaman daripada aturan hegemoni system atau lingkaran kemunafikan yang
ditimpa tapi SEKURANG-KURANGNYA iyaaa SEKURANG-KURANGNYA kita masih ada peluang
semasa menjalani kehidupan untuk mencipta kehidupan alternatif melalui kolektif
kita sendiri dan secara tidak langsung mampu untuk meminimakan kebergantungan
kepada hegemoni daulah dan kapitalis yang membelenggu..ia kita mampu dengan
syarat bebaskan jiwa raga dan minda kita dengan kesedaran social yang mana tanya
pada dirimu sendiri ditengah zaman dan situasi masyarakat sekitarmu yang
bersifat individualis dan tidak peduli apakah engkau mahu menjadi sebahagian
daripada mereka semua menjalani kehidupan seperti itu atau sanggupkah engkau
semua untuk terus bergantung sepenuhnya pada aturan hegemoni sitem itu
sendiri???..atau terus wujudkan kolektif bersama temam disekitamu berkongsi kesedaran kebersamaan yang ada dan terus
meraikan perbezaan yang ada untuk menggerakkan satu kehidupan alternative dan
terus tetap bertahan dengan itu..tanyalah dirimu sendiri kawan….’hegemoni chi
dari kolektif parti dunia ketiga’
Tiada ulasan:
Catat Ulasan